اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی در اینستاگرام یکی از حوزه های بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) است که امکان دستیابی و ارتباط راحتتر با مشتری را برای صاحبان کسب وکار و بازاریابان فراهم کرده است.
این روزها اینستاگرام مارکتینگ بسیار سر و صدا به پا کرده است و همه به دنبال این هست که بدانند اینستاگرام مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد و همینطور چطور می توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند. از طریق اینستاگرام مارکتینگ و فعالیت در این حوزه می توانید به درآمدهای بالایی برسید.
اگر شما صاحب کسب و کار آنلاین هستید و یا تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود را دارید، این مقاله میتواند برای شما مفید باشد. در اینجا به توضیحاتی در مورد اینستاگرام و نحوه و نکات ساخت پیج اینستاگرامی کسب و کارتان و تولید محتوا و چیدمان پست ها در اینستاگرام میپردازیم . با ما همراه باشید.
برای راحتی شما دوستان عزیز🎧
بازاریابی در اینستاگرام به چه معناست؟
اینستاگرام در شروع به عنوان یک شبکه جتماعی تصویر محور مطرح گردید. امکان اشتراکگذاری تصاویر باعث میشد تا این شبکه اجتماعی برای مخاطبان جذاب باشد. به مرور و با افزایش فالوور اینستاگرام شرکتهای تجاری به این واقعیت پی بردند که میتوان از اینستاگرام همانند فیسبوک و سایتهای خبری برای تبلیغات و جذب مخاطبان به سوی برند یا یک محصول خاص استفاده کرد.یک روش موثر برای افزایش فالوور وجود دارد که خرید فالوور اینستاگرام ارزان نام دارد و با استفاده از آن می توانید پیج اینستاگرام خود را ارتقاء دهید.
آنها با تست و خطا توانستند به روشها و تکنیکهای مناسبی برای بازاریابی دست پیدا کنند. از همین مرحله بود که مفهومی به نام بازاریابی اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ مطرح گردید. کسب و کارهای کوچک و متوسط که امکان استفاده از بودجههای کلان تبلیغاتی را نداشتند، توانستند با کمک اینستاگرام به تعامل و جذب مخاطب برای خود بپردازند. این کسب و کارها به صورت هوشمندانه توانستند با هزینه کمتر مشتریان هدف بیشتری را جذب کنند و سود بیشتری را جذب کنند.
روشهای تبلیغاتی در اینستاگرام
برای موفقیت مارکتینگ در اینستاگرام باید به سراغ روشها و تکنیکهای تبلیغاتی رفت. ویژگی مهم اینستاگرام این است که میتوان در آن با استفاده از ترکیب فرمتهای محتوایی مختلف، محتواهایی را تولید کرد که امکان وایرال شدن را داشته باشند. ساخت انواع طرحهای گرافیکی، ساخت تیزر تبلیغاتی، ویدئوکست، انیمیشن و اینفوگرافیک در اینستاگرام باعث میشود تا بتوان امکان متقاعد کردن مشتریان را تقویت کرد.
توجه داشته باشید که محتوا مهم ترین ابزار برای موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ میباشد:
اگر قصد دارید در بازاریابی اینستاگرامی موفق شوید و خیلی سریع نتیجه بگیرید باید به تولید محتوا در اینستاگرام توجه ویژهای داشته باشید. امروزه با کمک محتوا میتوان نظر مخاطبان را به یک موضوع جلب نمود. یک محتوای قوی میتواند علاوه بر جلب نظر مخاطبان باعث تقویت برندینگ دیجیتال و ایجاد تمایز بین یک برند با رقبایش شود.
محتوا در اینستاگرام آنقدر مهم است که نمیتوان بازاریابی اینستاگرامی را بدون آن تصور کرد. برای موفقیت در تولید محتوا باید بر روی استراتژی و ابزارهای تولید محتوا تمرکز کافی را داشت در کوتاهترین زمان به بهترین نتایج دست پیدا کرد.
اهداف کسب و کار در بازاریابی اینستاگرام
اولویت و مهمترین قدم جهت راهاندازی کسب و کارتان تعیین هدف خود از مارکتینگ در اینستاگرام است . با تعیین هدف، مسیر تولید محتوا برای بازاریابی شما در اینستاگرام راحت تر می شود و سریعتر و آسانتر میتوانید اهداف خود را از تولید محتوا و پستهای پیج کاریتان به مخاطبان و مشتریان ارائه دهید.
3 مورد از مهم ترین اهداف مارکتینگ با کمک محتوا در اینستاگرام:
.1 معرفی و فروش محصولات و خدمات: تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار برای معرفی و فروش محصولات خود وارد اینستاگرام و حوزه بازاریابی دیجیتال میشوند.
.2ایجاد تعامل با کاربران در بازاریابی اینستاگرام: برخی از صاحبان کسب و کار برای ارتباط بیشتر و راحت تر با مخاطبان و مشتریان خود وارد فضای اینستاگرام میشوند و با انتشار ویدیو و عکس هایی از کارمندان و کارکنان و متخصصان و دستگاه های تولید و آشنایی مخاطبان و مشتریان با روند تولید، حس صمیمیت و همدلی با کسب وکارشان را ایجاد میکنند.
.3کاهش هزینههای بازاریابی: با کمک اینستاگرام مارکتینگ، از آنجایی که بازاریابی هدفمندی صورت میپذیرد هزینههای تبلیغات و جذب مشتری به شدت کاهش مییابد. از سویی دیگر مخاطبان بهتر میتوانند به یک کسب و کار اعتماد کنند.
تاثیرات عکس و ویدیو بر کاربران اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ:
شاید اصلی ترین دلیل محبوبیت اینستاگرام، عکس باشد. فیلترها، افکت ها، قابلیت به اشتراک گذاری آسان و ظاهر جذاب آن باعث افزایش گستردگی استفاده از آن شده است. عکس ها راهی برای رساندن مستقیم یک پیام به مخطابان هستند.
استفاده از عکس تاثیرات زیر را روی مخاطبان تان دارد:
۱-میتواند باعث جلب احساسات آنها شود. قدرت یک محتوای نمایشی تا حدی است که میتواند به قدری احساسات مخاطبان تان را به غلیان در آورد که هر محتوای متنی این توانایی را ندارد. بواسطه ویژگیهایی که اینستاگرام در اشتراکگذاری عکسها در اختیار کاربرانش قرار داده، روز به روز از استفاده از مطالب و محتواهای متنی و تاثیرات آن کاسته میشود.
۲- احساس ایجاد صمیمیت را بین کاربران افزایش داده است. نمایش عکس چون جنبههای خصوصی کسبوکار شما را نشان میدهد در نتیجه باعث احساس نزدیکی و صمیمیت مشتریان با برند شما میشود. امروزه مخاطبان شما میتوانند از طریق تصاویر و بدون ارسال و دریافت ایمیل با کسبوکار شما در ارتباط باشند
2.در دنیای کسبوکار امروز استفاده از برنامههای اشتراکگذاری تصاویر مانند اینستاگرام فرصت عالی برای صاحبین کسبوکار فراهم کرده تا کاربران خود را از طریق برگزاری مسابقات و کمپینهای عکس به شیوهای جذاب و لذتبخش سرگرم نمایند.
بنابراین امروزه شما باید تصمیم بگیرید به عنوان یک صاحب کسبوکار، برند و کسی که میخواهد در بیزینس خود پیروز باشد، چه استراتژی برای تبلیغات و بازاریابی خود انتخاب خواهیدکرد. استفاده از مدلهای بازاریابی سنتی را ترجیح میدهید یا مدلهای دیجیتال مارکتینگ. قطعا به دنبال مدلها و ابزارهایی خواهید رفت که اثربخشی و تاثیر بیشتری دارند و بیشتر مورد توجه مخاطبین شما قرارگرفته و پر بازدیدتر هستند.
کاربردهای اینستاگرام در دنیای دیجیتال مارکتینگ
از محبوبیت و کارایی این پلتفرم بارها صحبت شده است و کاربردهای اینستاگرام بر کسی پوشیده نیست. تاثیر گذاری آن بر کسب و کار ها از یک سو و بر مردم و مشتری های کسب و کارها از سوی دیگر باعث شده دیجیتال مارکتینگ راه خود را به این شبکه اجتماعی باز کند. اینستاگرام در دنیای دیجیتال مارکتینگ را میتوان از دو جنبه بررسی کرد:
- اینستاگرام به عنوان کانالی جداگانه در دیجیتال مارکتینگ
- تعامل اینستاگرام با دیگر کانال های بازاریابی دیجیتال شما
در مورد اول، برنامهی بازاریابی تدوین شده برای اینستاگرام به صورت جداگانه بررسی میشود و تاثیر اینستاگرام بر دیگر کانال ها در نظر گرفته نمیشود. برای مثال، تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه پوشاک مردانه هستید. شَما میتوانید لباس ها و دیگر محصولات خود را این پلتفرم قرار دهید. اصول و نکات زیادی برای این روش وجود دارد. از تعداد هشتگ ها گرفته تا تعداد کاراکترهای بهینه و نحوه و زمان ارسال پست که همگی برای تاثیر گذاری بیشتر و افزایش ضریب تبدیل برای کسب و کار شما ضروری هستند.اما در مورد دوم دید به صورت سیستمی و نه فرآیندی است. در دید فرآیندی، به مسئله به صورت یک بعدی نگریسته میشود و تاثیر جزئی در نظر گرفته میشود. برای مثال تاثیر اینستاگرام تنها به صورت جداگانه در نظر گرفته میشود و تنها به دنبال بهینه سازی اینستاگرام هستیم. این رویکرد الزاما بد نیست اما زمانی که کانال های بازاریابی دیجیتال دیگری دارید و اندازهی کسب و کار شما بزرگ تر میشود، باید کل سیستم کسب و کار خود را نگاه کنید. در این دیدگاه ممکن است الزاما یک کانال شما در حالت بهینه خود قرار نداشته باشد اما برای کل سیستم مفید باشد!
نکات زیر را برای کاربردهای اینستاگرام در بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرید:
- از کانال های ارتباطی برای هدایت افراد به سمت اینستاگرام استفاده کنید. از تلگرام، وب سایت و یا فیسبوکتان برای تبلیغ اینستاگرام خود استفاده کنید. اینستاگرام با قابلیت های منحصر به فرد خود، فروش شما را افزایش خواهد داد. کاری که لازم است انجام دهید، هدایت مشتری ها و مخاطبان به سمت اینستاگرام است.
- اینستاگرام میتواند کانال اصلی و یا از کانال های اصلی شما در دیجیتال مارکتینگ باشد. نگران تاثیر گذاری نباشید. در صورتی که درست از آن استفاده کنید تاثیر گذار است.
اینستاگرام در تعامل با دیگر کانال های شما
در صورتی که یک فروشگاه اینترنتی دارید، این پلتفرم راهی بسیار مناسب برای هدایت ترافیک به سمت وب سایت شما است. برای این منظور لازم است تاثیر گذاری آن را در نظر داشته باشید و آمار افرادی که از طریق لینک های اینستاگرامی به سمت وب سایت تان هدایت میشوند را برای بهینه سازی و ارزیابی عملکرد داشته باشید. مراحل جذب مشتری و فروش محصول به او را به صورت خلاصه میتوان به مراحل زیر تقسیم کرد:
نکتهی جالب این است که اینستاگرام میتواند در همهی این مراحل وجود داشته باشد. برای مثال شما با دیدن یک کفش زیبا در اینستاگرام به خرید آن ترغیب شوید و با پیگیری، به سمت وب سایتی که برای فروش در نظر گرفته شده هدایت شوید و یا حتی به صورت حضوری خرید کنید
- ارتباط اولیه و تاثیر گذاری
- هدایت به سمت خرید محصول
- انجام فروش
شکل زیر را در نظر بگیرید. این شکل میتواند نشان دهندهی بخشی از برنامهی بازاریابی شما به وسیلهی اشکال ساده باشد. اینستاگرام در این تصویر با تعامل با مشتری ها، سعی در هدایت ترافیک به سمت مرکز اصلی فروش که وب سایت است دارد. این تصویر گویای نقش و کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ است. مشتری ها پس از بررسی محصولات در اینستاگرام، محصول مورد نظر خود را انتخاب میکنند و به سمت وب سایت هدایت میشوند. وب سایت نیز همانند اینستاگرام لازم است به خوبی طراحی شده باشد .
دیگر نقش ها و کاربردهای اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ
پیش تر دیدیم که این پلتفرم میتواند در نقش یک میانجی برای هدایت ترافیک به سمت وب سایت برای فروش باشد و یا خودش نیز میتواند محلی برای فروش مستقیم باشد(برای مثال در دایرکت). اما این همهی کاربردهای این پلتفرم محبوب نیست. تصور کنید یک کسب و کار جدید در حال گسترش است و در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. اما هنوز قصدی برای فروش ندارد. یکی از مقدمات اینکه یک برند فروش خود را آغاز کند جلب اعتماد و شناخته شدن است. حال در اینجا اینستاگرام به عنوان یک شبکهی اجتماعی تاثیر گذار میتواند وارد عمل شود.
با قرار دادن پست های جذاب، تبلیغات در دیگر پیج ها و یا شبکه های اجتماعی، قرار دادن محتوای مناسب و دیگر راه های موجود، مراحل شناخته شدن و جلب اعتماد آغاز میشود. در این مرحله که حتی ممکن است چند سال زمان ببرد، باید مشتری های خود را بشناسید، آن ها را پیدا کنید و به سمت خود بکشانید. اینستاگرام یک راه مناسب برای این مقصود است. بنابراین نقش اینستاگرام در مثال ما، کسب مخاطب برای تبدیل آن ها به مشتری در آینده است.
کلام اخر:
در این مقاله ما درمورد اینستاگرام مارکتینگ و کاربردهای آن صحبت کردیم امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید،ممنون که تا انتها همراه فالووان بودید.
مقالات پیشنهادی:
پر فروش ترین محصولات اینستاگرام بشناسید!