در این مقاله تصمیم داریم در مورد یکی از موضوعات مهم در اینستاگرام صحبت کنیم،این موضوع مهم اینگیجمنت نام دارد و در هر پیجی اینستاگرامی بسیار مهم است.
اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل، یکی از فاکتور های مهم برای داشتن یک پیج اینستاگرمی موفق است. همهی پیج های بیزینسی این امکان را دارند که با استفاده از داده هایی که اینستاگرام در اختیار آنها قرار میدهد، نرخ اینگیجمنت اینستاگرام خود را بسنجند.
برای سنجش نرخ تعامل اینستاگرام ابزار های مختلف و روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامهی مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت. همچنین در خصوص اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام و مناسب ترین رقم برای نرخ تعامل مباحثی را مطرح خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با نرخ تعامل اینستاگرام تا انتهای مقاله همراه تیم فالووان باشید.
برای راحتی شما دوستان عزیز🎧
نرخ تعامل یا Engagement rate چیست؟
نرخ تعامل یا Engagement rate یک عامل مهم برای سنجش میزان موفقیت یک پیج در اینستاگرام است. به میانگین میزان لایک ها، کامنت ها، سیو ها و اشتراک گذاری ها با تعداد فالوور های پیج است، اینگیجمنت اینستاگرام میگویند. البته در نحوهی محاسبه نرخ تعامل ممکن است صرفا نسبت لایک و کامنت ها با فالوورها را در نظر گرفت و یا برعکس فقط میزان سیو ها و اشتراک گذاری ها را با تعداد فالوور ها سنجید. عددی که حاصل این محاسبه است نشان دهندهی مقدار واقعی بودن دنبال کنندگان یک پیج، میزان جذابیت محتوا و مقدار تعاملی است که مخاطب با آن محتوا برقرار کردهاست. به همین دلیل است که اهمیت نرخ تعامل زیاد است. چون معیاری را در اختیار کاربران قرار میدهد تا با استفاده از آن عملکرد یک پیج را چه بعنوان اداره کنندهی آن و چه بعنوان یک مخاطب، سنجید.
اینگیجمنت اینستاگرام چه اهمیتی دارد؟
همانطور که گفتیم اینگیجمنت اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. اصلی ترین نکته ای که سبب اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام میشود، شناختی است که بعد از اندازهگیری نرخ تعامل یک پیج حاصل میشود. بعد از محاسبه ی نرخ تعامل، میتوانیم بفهمیم محتوایی که به مخاطب ارائه میدهیم تا چه حد مورد توجه او قرار میگیرد. تا چه اندازه با پست ها و استوری های ما ارتباط برقرار میکند. آیا بر اساس هدف های کوتاه مدتی که برای پیشرفت پیج خود تعیین کردهایم، روند ما مثبت و رو به رشد است یا خیر! بطور کلی اینگیجمنت ریت یک دید کلی در خصوص نحوهی عملکرد ما بر روی پیجمان در اختیارمان میگذارد. ضمنا شما علاوه بر اطلاع از میزان نرخ تعامل صفحهی اینستاگرام خود میتوانید نرخ تعامل سایر پیج های اینستاگرامی را بسنجید.
روش های محاسبهی نرخ تعامل!
برای محاسبهی نرخ تعامل در اینستاگرام دو روش وجود دارد. روش اول محاسبهی نرخ تعامل بصورت دستی است و روش دوم محاسبه به کمک ابزارهای محاسبهی اینگیجمنت اینستاگرام بصورت آنلاین است. در زیر به توضیح بیشتر هر کدام از این روش ها میپردازیم.
روش اول: محاسبهی اینگیجمنت اینستاگرام بصورت دستی!
در این روش شما خودتان بصورت دستی به محاسبهی نرخ تعامل پیجتان میپردازید؛ چگونه؟ با استفاده از دادههایی که اینستاگرام در اختیارتان قرار میدهد. همانطور که پیش از این گفتیم، اینستاگرام اطلاعاتی را در اختیار پیج های بیزینسی قرار میدهد که با استفاده از آنها میتوانید اینگیجمنت پیج خود را حساب کنید. یک فرمول کلی برای حساب کردن نرخ تعامل وجود دارد؛ تنها کاری که شما باید انجام دهید جایگذاری اعداد در این فرمول است. منظور از این اعداد، تعداد فالوور، ایمپرشن، ریچ، لایک، کامنت، سیو و اشتراک گذاری میباشد. برای درک بهتر موضوع، لازم است تا هر کدام از موارد بالا را در فرمول جایگذاری کنیم؛ اما قبل از آن کمی به توضیح هر کدام از اصطلاحات گفته شده میپردازیم تا نقطهی ابهامی باقی نماند.
- Reach: تعداد بازدید های غیر تکراری توسط کاربران را Reach می گویند.
- Impression: به تمام بازدیدهای یک پست ایمپرشن گفته می شود و هر بازدید یک ایمپرشن به حساب می آید. حتی اگر یک کاربر چندین بار یک پست را ببیند با هر بازدید او به ایمپرشین یک عدد اضافه می شود.
- Save: تعداد دفعاتی که فالوور های شما یک پست را در Save posts برای خود سیو کنند.
- Share: تعداد دفعاتی که مخاطبین شما یک پست از پیجتان را با دیگران به اشتراک گذاشتهاند.
فرمول محاسبهی اینگیجمنت اینستاگرام:
همانطور که گفتیم یک فرمول کلی برای محاسبهی نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید جایگذاری است. اما در نحوهی جایگذاری تفاوت هایی وجود دارد. ممکن است نحوهی جایگذاری و محاسبه ی شما بر حسب تعداد فالوور، ایمپرشن و ذخیره شدن پست ها متفاوت باشد.
چرا نرخ تعامل (یا همان اینگیجمنت ریت) مهم است؟
خیلی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام و صفحات بیزینسی هستند که تمام تلاش خود را برای بردن نرخ تعامل با مخاطبانشان میکنند؛ اما سوال اینجاست که این همه تلاش برای چیست؟
دو دلیل مهم وجود دارد که جواب این سوال را میدهد:
- نرخ تعامل بالا، نشان میدهد که شمامحتوای عالی تولید میکنید و مخاطبان آن را دوست دارند
- نرخ تعامل بالا، نشاندهندۀ این است که دنبالکنندههای شما غیرواقعی (فیک) نیستند
با توجه به این دو دلیل، اکثر برندهایی که میخواهند سفارش همکاری یا تبلیغات به اینفلوئنسرها یا پیجهای تبلیغاتی بدهند، اینگیجمنت ریت صفحه را چک میکنند تا مطمئن شوند که فالوورها واقعی هستند و میتوانند شاهد تاثیرگذاری کمپین های تبلیغاتی خود باشند. هرچه تاثیر یک شخص یا صفحه در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، میتواند افراد بیشتری را به مشتری یک برند تبدیل کند.
1. فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام
این فرمول در صورتی که بخواهید اینگیجمنت یک یا چند پست اینستاگرام را محاسبه کنید کارتان را راه میاندازد؛ اما اگر بخواهید نرخ تعامل کل صفحه را حساب کنید، کارتان سخت میشود. در چنین حالتی بهتر است از سایتهایی که این کار را برایتان انجام میدهند کمک بگیرید.
یک نکتۀ کوچک: قانون کلی وجود ندارد که بگوید این یک فرمول دقیقاً مناسب محاسبۀ نرخ تعامل کاربران ایسنتاگرام است؛ حتی سایتها و کمپانیهای مختلف ممکن است تغییراتی در فرمول ایجاد کنند تا به اطلاعاتی که میخواهند نزدیکتر شوند. چیزی که مهم است، این است که شما یک فرمول یا قاعده و قانون کلی برای خودتان پیدا کنید و اندازهگیری را همیشه طبق همان انجام دهید.
2. سایتهایی برای محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام
سایتهایی که در این بخش معرفی میکنم علاوهبر نرخ تعامل اینستاگرام، اطلاعات بهدردبخوری دیگری مثل میانگین لایک و کامنت در هر پست را نیز در اختیارتان میگذارند. اگر فرمول بالا برایتان کافی نبود، حتماً از این سایتها کمک بگیرید.
سایت اول: Phlanx
در سایت phlanx، در هر 24 ساعت فقط 3 بار میتوانید اینگیجمنت صفحات را بهصورت رایگان چک کنید؛ برای بیشتر از 3 بار نیاز به خرید اشتراک دارید. برای استفاده هم فقط کافیست نام کاربری صفحۀ موردنظر خود را وارد کنید و بر روی علامت ذرهبین کلیک کنید.
سایت دوم: Influencerfee
این سایت هم یکی دیگر از ماشینحسابهای جذاب، برای اندازهگیری نرخ تعامل است. در influencerfee علاوهبر نرخ تعامل، نمودارهای نظرات و لایکهای مطالب را هم به تفکیک پست میتوانید ببینید.
Influencerfee ویژگی دیگری هم دارد که خیلی به درد ما ایرانیها نمیخورد؛ اما بد نیست از آن آگاه باشید. این سایت میتواند قیمت تبلیغات برای هر اینفلوئنسر را هم محاسبه کرده و به شما بگوید؛ ولی چون این قیمتها به دلار و یورو هستند و برای انجام آن باید اشتراک بخرید، توصیه نمیکنیم.
سایت سوم: Triberr
سایت Triberr هم، مانند دو سایت قبلی کار میکند، با این تفاوت که دیگر محدودیتی در تعداد صفحاتی که وارد میکنید، ندارید.
نکته: ممکن است این 3 صفحه نرخ تعامل متفاوتی برای یک صفحه یکسان نشان بدهند. دلیل این اتفاق این است که بازه زمانی که این سایتها اندازه میگیرند کمی متفاوت است یا فرمولی که سایتها تعریف کردهاند، تفاوت جزئی با هم دارند.
چگونه اینگیجمنت اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟
تا اینجای مقاله با، چگونگی و اهمیت اینگیجمنت آشنا شدید. از اینجا به بعدِ مقاله مخصوص کسانی است که میخواهند نرخ تعامل صفحۀ خود را در اینستاگرام بالا ببرند و به یک اینفلوئنسر (یا بلاگر) قدرتمند تبدیل شوند.
1. نظرسنجی در استوری ها را جدیتر بگیرید
این روزها، بازار استوریهای اینستاگرامی خیلی داغ است؛ تا جایی که ممکن است در روز 10 استوری از یک شخصی ببینید، درحالیکه او هر 3-4 روز شاید یک پست منتشر کند! دلیل این کار روشن است؛ علاقه مردم به استوریها بیشتر از پستهای اینستاگرامی است.
کاری که شما باید بکنید این است که زمانبندی روزانه برای استوری گذاشتن داشته باشید و برای بیشتر درگیر مردن مخاطبانتان، از نظر سنجی، کوئیز، رای دادن و هر امکان دیگری که ممکن است به استوریها اضافه شود، استفاده کنید.
فراموش نکنید که شما با نظرسنجی در استوری، با یک تیر، دو نشان میزنید. چرا؟ چون هم از نظرات مخاطبانتان آگاه میشوید و هم نرخ تعامل را بالا میبرید.
2. در استوری ها سوال بپرسید
یکی از دیگر از امکانات باحال اینستاگرام، سوال پرسیدن در استوری است. با استفاده از این قابلیت میتوانید از مخاطبانتان سوال بپرسید و جوابهای آنها را (برای جذابیت بیشتر همراه با نظر خودتان) در استوری بهاشتراک بگذارید.
اگر هم سوال خاصی برای پرسیدن به ذهنتان نمیرسد، اجازه دهید مخاطبان از شما سوال بپرسند و شما جواب آنها را در استوری بدهید.
در هر دو صورت، شما دارید با دنبالکنندههایتان تعامل میکنید و اینگیجمنت صفحهتان را بالا میبرید.
3. با اکانتهای مشابهتان ارتباط برقرار کنید و شبکه بسازید
اگر احساس میکنید با 2 مورد قبلی، هنوز آنطور که باید و شاید تعامل برقرار نشده است، بهتر است که به فکر پیدا کردن دوستان و همفکرانتان باشید؛ یعنی چه؟
برای مثال فرض کنید بیشتر مطالب شما با موضوعات روانشناسی است؛ حال اگر با چند نفر دیگر که فعالیت و دغدغۀ مشابه دارند تبادل نظر کنید، به تعداد فالوورها و در نهایت اینگیجمنت پیجتان اضافه میشود. چطور؟ کاری ندارد، در ازای لطف شما ممکن است آنها هم دست به تبادل بزنند و شما را به دیگران معرفی کنند
4. از هشتگهای هدفمند و پربازده استفاده کنید
هشتگهای هدفمند، آنهایی هستند که کاملاً با موضوع پست شما در ارتباطند و توسط کاربران هم جستجو میشوند.
نکات زیر به شما کمک میکنند که بازده هشتگها را افزایش دهید:
- سعی کنید برای بهبود تجربه کاربری، هشتگها را در خلال کپشن (نه بهصورت فلهای در زیر متن) وارد کنید
- از بهکاربردن بیشازحد هشتگها خودداری کنید (بسته به طول کپشن، از 1 تا 15 تا هشتگ میتواند مناسب باشد)
- هم از هشتگهای با طول کوتاه و هم از هشتگهای با طول بلند استفاده کنید
- هشتگ اختصاصی خودتان را هم ترویج کنید
با کاربردهای هشتگ در اینستاگرام آشنا شوید
. 5 جواب کامنت ها را بدهید
جواب دادن کامنتها، راه دیگری برای بالا بردن اینگیجمنت صفحه است. توجه کنید که شما برای مخاطبانتان محتوا تولید میکنید و وجود آنهاست که به صفحۀ شما اعتبار میدهد؛ پس تا جایی که میتوانید جواب کامنتها را بدهید تا آنها به تعامل بیشتر با شما و شرکت در بحثها مشتاقتر شوند.
سخن پایانی:
برای اینکه پیج اینستاگرام شما تعامل بیشری داشته باشد باید فالوورهای زیادی داشته باشد پس برای اینکه تعامل خود را افزایش دهید می توانید از خرید فالوور ارزان شروع کنید.