الگوریتم اینستاگرام به چه معناست؟ - فالو وان

وظیفه اصلی الگوریتم های اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ این است که با استفاده از دادههایی که جمعآوری میکند، به کاربر کمک میکند تا به محتوای موردنیاز یا مورد علاقهی خود دسترسی داشته باشد. البته باید توجه داشته باشید همانطور که الگوریتمهای گوگل پس از چندماه آپدیت میشوند، الگوریتم های اینستاگرام نیز بروز میشوند تا رفتار کاربر را بهتر تحلیل کنند.
احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که به پستها و استوریهای یک پیج علاقهی زیادی نشان دهید و در دفعات بعد، به محض اینکه آن پیج، پست یا استوری جدیدی منتشر میکند، آن را در پستهای ابتدایی فیدتان ببینید. (منظور از فید، همان صفحهای است که به محض بازکردن اینستاگرامتان، برای شما نمایش داده میشود و جدیدترین و بهترین پستها و استوریها را به شما نشان میدهد)
نحوه کار الگوریتم های اینستاگرام در گذشته به چه شکل بوده است؟
اگر از کاربران قدیمی اینستاگرام هستید و یا در سالهای اخیر به اینستاگرام پیوستهاید، احتمالاً میدانید که در گذشته، الگوریتم اینستاگرام پستها را براساس زمان انتشار آنها نمایش میداد. یعنی پستهایی که جدیدتر منتشر شده بودند را در پستهایی ابتدایی میدیدید. درواقع به علاقهی کاربر توجه زیادی نمیشد.
مهم نبود که شما چقدر از پستهای یک صفحه را لایک کردهاید یا کامنت گذاشتهاید، اگر چندساعت از انتشار پست آن پیج گذشته بود و شما اینستاگرامتان را باز میکردید، باید پستهای زیادی را مشاهده میکردید تا آن پست جدید را ببینید. اما الگوریتم جدید اینستاگرام این موضوع را به کلی تغییر داد. تمرکز اصلی الگوریتم جدید، بر روی علاقه و توجه کاربر نسبت به پیجهاست .
سوالایی که ممکن است برای اکثر کاربران پیش بیاید این است که آیا نوع اکانت برای الگوریتم جدید اینستاگرام مهم است؟
تردیدی که در گذشته برای برخی از افراد وجود داشت، در مورد نوع اکانتشان و نحوه رفتار الگوریتم های اینستاگرام نسبت به آنها بود. به این صورت که گفته میشد پیجهای بیزینسی، جایگاه پایینتری در الگوریتم اینستاگرام دارند. مثلاً اگر پیجی بیزینسی باشد، امکان دارد که الگوریتم، پستهای پیجهای بیزینسی را در صفحه اکسپلور نمایش ندهد.
اما با توجه به پیشرفت الگوریتمها، اثبات شد که اینها تنها شایعاتی بیش نبودند. برای الگوریتم های جدید اینستاگرام تفاوتی ندارد که نوع اکانت شما چیست. امکان دارد اکانت کریتور داشته باشید یا اکانت شخصی. هر نوع اکانتی که دارید، نحوه رفتار الگوریتم با پیج شما تفاوت خاصی نسبت به بقیه پیجها ندارد.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ چطور کار میکند؟ چه چیزهایی برایش مهم است؟
اما الگوریتم جدید اینستاگرام به موارد زیر اهمیت زیادی میدهد که ملاکهای بسیار مهمی برای اینستاگرام محسوب میشوند.
-
رفتار کاربر
نحوه واکنش کاربران به پستها، استوری و… اهمیت زیادی دارد. مثلاً Save کردن یک پست، رفتار مناسبی در قبال یک پست است. پس در اینجا، الگوریتم درک میکند که Save کردن یک پست، یعنی اینکه این پست ارزش ذخیره کردن را داشته و به همین ترتیب، دیگر رفتارهای کاربران را تحت نظر دارد تا بتواند بهترین پستهای مشابه را برای آنها نمایش دهد.
-
علاقه کاربر
طبیعی است که ما در اینستاگرام، به بعضی از پیجها علاقهی بیشتری داریم و سعی میکنیم پستها را لایک کنیم و کامنت بگذاریم. الگوریتم اینستاگرام اینها را به خوبی درک میکند و علاقهی ما را، به عنوان یک ملاک برای نمایش بیشتر پستهای این پیجها درنظر میگیرد.
-
نوع و کیفیت محتوای ایجادشده
نوع و کیفیت محتوای ایجادشده هم خیلی مهم است. مثلاً به طور معمول پستهای اسلایدی، نرخ تعامل بیشتری را دریافت میکنند یا محتواهای ویدئویی به نسبت تصاویر، محبوبیت بیشتری دارند. پس الگوریتم ۲۰۲۱ اینستاگرام این موارد را درنظر میگیرد. همچنین کیفیت این محتواها هم بسیار مهم است. طبیعی است که وقتی محتوای باکیفیتی تولید شود، کاربر زمان بیشتری را بر روی آن میماند که اینها نیز اهمیت زیادی در افزایش نرخ تعامل پست یا استوری دارند.
-
مدتزمان ماندگاری کاربر روی هر پست
اینکه کاربر چندثانیه یا چنددقیقه بر روی یک پست توقف میکند خیلی مهم است. قطعاً برای شما هم پیش آمده که از یک پستی خیلی خوشتان آمده (مثل یک ویدئوی موسیقی) و چنددقیقه را بر روی پست توقف کردید. این یک امتیاز مثبت برای آن پیج محسوب میشود. چون الگوریتم اینستاگرام به خوبی درک میکند که شما به این پست علاقه دارید یا توجه نشان دادهاید.
الگوریتم اینستاگرام به چه معناست؟
چند نکته مهم درباره الگوریتم جدید اینستاگرام
۱٫تفاوت ویدیو و تصویر
بسیاری فکر میکنند اگر بیشتر از تصویرهای ثابت، محتواهای ویدیویی منتشر کنند، اینستاگرام آنها را بیشتر به مخاطبان نشان خواهد داد. پس از پخش شایعات در این زمینه، اینستاگرام با توضیحاتی به این شایعه پایان داد. ویدیو و تصویر از نظر الگوریتم اینستاگرام نسبت به هم برتری ندارند.
اینستاگرام تلاش میکند محتوایی را به شما نشان بدهد که کاربران زمان بیشتری را برای دیدن آن صرف کردهاند. محتواهای ویدیویی طولانیتر هستند و کاربران زمان بیشتری روی آنها مکث میکنند. اگر تفاوتی میان ویدیو و تصویر وجود دارد، از رفتار کاربران ناشی میشود.
۲٫طول کامنت
مهم نیست که کامنتها شامل چند پاراگراف باشند یا تنها یک اموجی. تمام کامنتها صرف نظر از طولشان ارزش یکسانی برای الگوریتم اینستاگرام دارند و به عنوان اینتراکشن محسوب میشوند.
۳٫ نوع اکانت
اگر برای تغییر اکانتتان از شخصی به بیزنسی تردید دارید، این تردید را کنار بگذارید. اینستاگرام رسما اعلام کرده است که الگوریتمش تفاوتی میان انواع اکانتها قائل نمیشود. به عبارتی، نوع اکانتی که دارید به خودی خود روی میزان نشان داده شدن محتوای شما به کاربران تاثیری ندارد.
بار دیگر در اینجا مسئله رفتار کاربران در میان است. اگر شما صاحب یک اکانت بیزنسی باشید اما کاربران مرتب با شما تعامل داشته باشند، همچنان در صدر محتواهای اینستاگرام آنها خواهید بود.
۴٫ ۳۰ دقیقه اول
شایعه ۳۰ دقیقه اول به مدت چند سال وجود داشت، تا این که اینستاگرام به این شایعه پاسخ داد. براساس این شایعه، میزان تعاملی که یک پست در نیم ساعت اول بعد از پست شدن دارد، در تعیین جایگاه آن در فید برای الگوریتم اینستاگرام مهم است.
اینستاگرام این شایعه را رد میکند. به عبارت دیگر، اگر پست شما در دقایق اول چندان دیده نشود، باعث نمیشود که اینستاگرام آن را به فالوورهای پیگیر شما نشان ندهد. هرچند باید زمان پست کردن را در نظر داشته باشید.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ برای فید
اگر میخواهید الگوریتم جدید اینستاگرام را شکست بدهید، ابتدا باید بدانید این الگوریتم برچه اساس کار میکند. در اینجا چند نکته مهم درباره الگوریتم اینستاگرام را ذکر میکنیم.
الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ تغییرات چندانی نسبت به سال ۲۰۲۰ نداشته است. با این وجود، دانستن مواردی که اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ به آنها اهمیت میدهد به شما کمک میکند تا راحتتر با این شبکه اجتماعی کار کنید.
۱٫ علاقه: الگوریتم اینستاگرام پیشبینی میکند که شما چقدر به محتوای یک پست اهمیت میدهید.
این که چه کسانی را فالو میکنید و چه مطالبی را لایک میکنید بر ترتیب نشان دادن پستها در فید اهمیت دارد. اینستاگرام تلاش میکند حدس بزند شما چه مطالبی را میپسندید و همانها را در بالای فید به شما نشان میدهد. به عبارتی، ترتیبی که پستها در اینستاگرام چیده میشوند برآیندی از رفتارهای گذشته شما در این شبکه اجتماعی است. کسانی که با آنها در ارتباطید، محتواهایشان را بیشتر لایک میکنید، شما را در پستها بیشتر تگ میکنند و نوع پستهایی که با آنها تعامل دارید در این مورد موثر هستند.
نوع اکانتهایی که دنبال میکنید، پستهایی که لایک، سِیو یا شِیر میکنید یا زیر آنها کامنت میگذارید برای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ مهم است.
از طرف دیگر، اینستاگرام براساس نوع تعاملی که شما با پستها دارید محاسبه میکند که میزان علاقه شما به آن موضوع چقدر است. به عبارتی، در جدیدترین قوانین اینستاگرام انواع تعاملها «وزن» دارند.
از طرف دیگر، اینستاگرام براساس نوع تعاملی که شما با پستها دارید محاسبه میکند که میزان علاقه شما به آن موضوع چقدر است. به عبارتی، در جدیدترین قوانین اینستاگرام انواع تعاملها «وزن» دارند.
براساس الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ تعامل چگونه محاسبه میشود؟
برای عکسها، کامنت، شِیر و لایک مهمترین فاکتورهای اندازهگیری تعامل محسوب میشوند. هرچند به خاطر این که اینستاگرام بیش از یک سال است که تعداد لایکها را پنهان میکند، گزینه سِیو را میتوانید جایگزین لایک حساب کنید.
دانستن اهمیت این فاکتورها کمک میکند تا بدانید طراحی پستها و کپشنها را به چه شکلی انجام بدهید و مخاطب را به انجام کدام یک از این تعاملها بیشتر تشویق کنید.
۲٫ الگوریتم اینستاگرام رابطه شما را با فالوورها تعیین میکند.
اینستاگرام سعی میکند از روی نوع تعامل شما با افراد، حدس بزند چه کسانی به شما نزدیکتر هستند و مطلب همان افراد را به شما نشان بدهد. به عنوان مثال، اگر روی عکسهای شخص خاصی زیاد کامنت بدهید یا زیاد تگ بشوید، از نظر اینستاگرام آن شخص احتمالا عضوی از خانواده یا دوستان نزدیک شماست.
در نقطه مقابل، احتمالا متوجه شدهاید که با فالو کردن یک شخص جدید، اینستاگرام در ابتدا تعداد زیادی از محتواهای او را به شما نشان میدهد. در صورتی که شما تعاملی با این محتوا برقرار نکنید، الگوریتم اینستاگرام حدس میزند که این فرد از جمله اشخاص نزدیک به شما نیست. در نتیجه محتواهای او را قسمتهای انتهایی فید انتقال میدهد.
به گفته همین عضو تیم اینستاگرام، الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ براساس این سه فاکتور تخمین میزند که شما با چه کسانی رابطه نزدیکتری دارید:
- افرادی که محتوایشان را مرتب لایک میکنید
- افرادی که به آنها دایرکت میدهید
- افرادی که نام و آی دی آنها را سرچ میکنید
- افرادی که آنها را در زندگی واقعی میشناسید
۳٫ الگوریتم اینستاگرام به زمان اهمیت میدهد.
فید اینستاگرام دیگر به ترتیب زمانی چیده نمیشود. با این حال، الگوریتم جدید اینستاگرام زمان پست شدن محتوا را به عنوان یکی از عاملهای نشان دادن محتوا به مخاطب در نظر میگیرد. اینستاگرام همیشه تلاش میکند تا جدیدترین محتواها را به شما نشان دهد. پس اگر میخواهید در اینستاگرام موفق شوید یک تقویم محتوایی برای مطالب اینستاگرام تدوین کنید.
این زمان با بررسی طولانی مدت کاربرها و آزمون و خطا در زمان گذاشتن پست به دست میآید. یک راه مناسب این است که شما براساس پرسونای مخاطب، زمان فعال بودن مخاطبان در اینستاگرام را حدس بزنید. مثلا اگر مخاطبان شما کارمند هستند، احتمال در ساعت ناهار (۱۲ تا ۲ بعد از ظهر) و شب (ساعت ۸ تا ۱۰ شب) بیشتر امکان دارد اینستاگرامشان را چک کنند. پس احتمالا این دو زمان، زمانهای بهینه شما برای پست گذاشتن هستند.
ممکن است به این نتیجه برسید که تنها یکی از این دو بازه زمانی برای شما مناسب هستند یا حتی ممکن است هیچ یک از آنها مناسب نباشند.
۴٫ الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ میزان استفاده شما از اپلیکیشن را مورد نظر قرار میدهد.
در روز چقدر و چندبار اینستاگرام را باز میکنید؟
آیا تابه حال شده است که بعد از یک روز طولانی اینستاگرام را باز کنید و با حجم زیادی از پستها مواجه شوید؟ دفعه بعد که این اتفاق افتاد، دقت کنید که ساعت این پستها الزاما به ترتیب نیستند!
واقعیت این است که هرچه شما در یک روز به تعداد دفعههای بیشتری اینستاگرام را چک کنید، ترتیب زمانی پستها منظمتر خواهد بود. تعداد دفعههای بازدید شما از اینستاگرام روی محتوایی که میبینید تاثیر دارد. چرا که اینستاگرام تلاش میکند در هر بازدید به شما جدیدترین محتواها را نشان بدهد و محتواهایی را که قبلا دیدهاید دیگر در بالای فید نمایش ندهد.
سخن پایانی:
در این مقاله ما در مورد اینستاگرام صحبت کردیم و فهمیدیم که این الگورتیم چیست و چه تاثیری رو پیج های اینستاگرام دارد، همچنین بررسی کردیم که چه مواردی برای الگوریتم های اینستاگرام مهم است. اگر می خواهید در اینستاگرام به هدف خود دست پیدا کنید باید فالوورهای بالایی داشته باشید که این کار به راحتی قابل انجام نمی باشد اما یک راه حل هم برای آن وجود دارد شما می توانید با خرید فالوور ارزان از وب سایت فالووان به هدفتان نزدیکتر شوید.
2 دیدگاه