اهمیت بیو اینستاگرام در جذب فالوور و مخاطب انکارناپذیر است، زیرا اولین قسمتی که به چشم مخاطب در نگاه اول به پیج شما می آید این قسمت است که مخاطب را قانع می کند که پیج ما را فالو کند. بیو در اینستاگرام، به عنوان شناسنامه پیج شما کاربرد دارد، همچنین در صورتی که پیج شما تجاری است، در این بخش می توانید درباره برندی که تحت مالکیت شما است، توضیحاتی را ارائه دهید.
برای راحتی شما دوستان عزیز🎧
در بایو می توان تا 150 کاراکتر نوشت و باید طوری بایو را بنویسید که در کمترین زمان معرفی کامل و کوتاهی از خود کرده باشید. بایو باید طوری نوشته شود که مخاطب را در نگاه اول به خود جذب کند. بایو برای ما یک ملاقات محسوب می شود.
در ادامه به نکاتی برای تنظیم یک متن مناسب برای بیو اینستاگرام اشاره کردیم که می توانید برای نوشتن بیو اینستاگرام خود، از آن ها نیز استفاده کنید.
مهم ترین نکته این است که در این قسمت شما باید اول از همه توی یک خط کوتاه، خودتون، شرکت یا کسب و کار خود را معرفی کنید . چون مخاطب وقتی وارد پیج شما می شود خیلی کوتاه به بیوی پیج شما توجه می کند. پس باید حتما جذاب بنویسید تا فالوت کنند.
زمینه تخصصی و مهارت خود را بنویسید و بنویسید که می خواهید در اینستاگرام چه کاری انجام دهید.
شما باید بسته به کسب و کارتان، شخصیت برندتون رو در بیو با زبان نوشتاری مخصوص بنویسید. مثلا اگر در حیطه طنز فعالیت دارید، یک عبارک کوتاه و در عین حال دوستانه و بامزه بنویسید یا اگر در حوزه ادبیات فعالیت دارید، یک بیت کوتاه بنویسید.
مهارت یا تجربیات رو در زمینه تخصص خود توضیح دهید. به مخاطبان خود دلیل محکمی بدهید که شما را فالو کند. مخاطب باید بداند بعد از فالو کردن شما انتظار چه محتوایی را باید داشته باشد.
خیلی واضح راه ارتباطی خودت رو با فالوورهات معرفی کن. مثلا دعوتشون کن به دیدن سایت و یا شماره تماس بنویس و… . مخاطب باید بداند که چگونه بدون مزاحمت، می تواند با شما صحبت کند.
قوانین نوشتن Bio
نکته مهم: بیو خیلی مهمه و می تواند در افزایش فالوور اینستاگرام شما به شدت تاثیرگذار باشد.
فارسی باشد، کوتاه اما کامل باشد، از ایموجی استفاده کنید، لینک داشته باشد، بنویسید چرا باید شما را فالوور کنند، بنویسید چه کمکی می توانید کنید و از علاقه مندی هایتان نویسید. معتبر جلوه کنید؛ تاییدیه، مقاله و هر دستاورد دیگری که کسب کرده اید برا برای کسب اعتماد به کاربران نشان دهید.
اشتباهات بیو نویسی!
معرفی نکردن:
سعی کنید حتما یک توضیح مختصر درباره کاری که می خواهید ارائه دهید توضیح دهید.
شعر نویسی:
لطفا در قسمت بایو شعر ننویسید. جملاتی از قبیل شما لایق بهترینید، به نام خداوند زیبایی ها و از این قبیل جملات کلی. بایو برای جذب بازدیدکنندگان پیج شماست نه برای نشان دادن ذوق هنری شما.
شعار دادن:
اگر شما بخواهید که در بایو بنویسید که ما بهترینیم، ما اولینیم و … دیگر جواب نمی هد. به جای این جملات بی تاثیر، بنویسید این پیج چه کمکی به مخاطب هدفت می کند.
عدم شفافیت:
بایو پیج شما باید دقیقا حوزه کاری شما را مشخص کند. باید مشخص کند که شما متخصص چه حوزه ای هستید و چه محصولاتی در پیج تان می فروشید. حتی بهتره تمایزت با بقیه پیج های رقیب تان رو توی یک جمله بنویسید.
هشتگ گذاری:
هشتگ در بایو هیچ تاثیری ندارد. پس هشتگ نذارید مگر اینکه بخواهید هشتگ اختصاصی برند خودتان را بگذارید تا فالوورهایتان پست های منتشر شده با اون هشتگ رو سریعتر پیدا کند. پس سعی کنید در بایو از هشتگ استفاده نکنید. مثلا شما هشتگ ادمین رو میزنید و مخاطب توجه اش جلب می شه و رو هشتگ میزنه و وارد یک دنیای دیگر می شود و پیج شما را کلا فراموش می کند.
استفاده بیش از حد از ایموجی:
همیشه سعی کنید در بایو از ایموجی های مرتبط استفاده کنید. ایموجی های غیرضروری رو حذف کنید و تنها از ایموجی های بالت برای شروع تیتر خودتان استفاده کنید.
انگلیسی ننویسید:
فالوورهای شما ایرانی هستند پس باید بایو شما فارسی باشد تا مخاطب چیزی را که شما گفتید را به خوبی متوجه شود. اکثریت با زبان انگلیسی آشنایی ندارند.
طولانی ننویسید:
بیوی خود را به صورت خلاصه و تیتری بنویسید که مخاطب شما خسته نشود. بایوهای طولانی اصلا جذاب نیستند و کمتر کسی وقت میزاره برای خواندنش.
درج آدرس وبسایت و ایمیل:
نیازی به افزودن آدرس وبسایت و ایمیل در خود بیو نیست وکافیه از لینک وبسایت در بخش edid profile برای درج سایت استفاده کنید . اگر تعداد لینک بیشتری دارید از زیلینک کمک بگیرید.
لیست کردن تمامی خدمات:
نوشتن تمامی خدمات در بایو اشتباه است و باید خدمات رو در هایلایت ها درج کرد.
چگونه بهترین، جذابترین و تاثیرگذارترین بیو اینستاگرام را بنویسیم؟
پیش از آن که بخواهیم به شما آموزش دهیم که چطور یک بیوی حرفهای داشته باشید، باید بگوییم که یک بیو عالی باید نشاندهنده شخصیت و معرف برند شما باشد. مهمترین راز داشتن بیو مناسب همین است! یعنی شما بتوانید تنها در چند کلمات محصولات یا خدماتی که برند شما برای کاربران ارائه میدهد را معرفی کنید.
قدم اول؛ استفاده از کلمات کلیدی کسبوکار در بخش نام
در صفحه پروفایل اینستاگرام، اولین چیزی که کاربران میبینند نام آن کاربر است! این بخش به صورت برجستهتر نوشته شده تا کاربران سریعتر آن را ببینند. همچنین اگر وارد قسمت ویرایش پروفایل شوید، اولین چیزی که با آن روبرو میشوید فیلد نام است! در این بخش باید نام کسبوکارتان را بنویسید؛ توجه داشته باشید که نام کسبوکارتان را به همراه کلمه کلیدی پرجستجو بنویسید! زیرا کاربرانی که کلمات کلیدی را اینستاگرام جستجو میکنند، تنها صفحاتی را میبینند که از آن کلمات کلیدی استفاده کرده باشند.
این بخش از بیو اینستاگرام به شما اجازه درج بیش از ۳۰ کاراکتر را نمیدهد؛ یعنی نهایتاً میتوانید ۴ یا ۵ کلمه بنویسید. با وجود این محدود شما به راحتی میتوانید نام کسبوکارتان را به همراه کلمات کلیدی اصلی بنویسید تا در نتایج جستجوی اینستاگرام هم دیده شوید. به عبارت سادهتر هنگامی که کاربری یک کلمه کلیدی را جستجو میکند، نتایج نشان داده شده بر اساس کلماتی است که در بخش نام نوشتهاید! در این بخش شما میتوانید از اموجیها هم استفاده کنید و جالب است بدانید که این اموجیها توسط کاربران قابل جستجو هستند. پیشنهادی که ما داریم، این است که از اموجی در بخش نام استفاده نکنید؛ مگر آنکه بخواهید کلماتی را از هم جدا کنید! زیرا تعداد بسیار کمی از کاربران اموجی را جستجو میکنند و جستجوهای آنها هدفمند نیست. بنابراین شما نیازی به استفاده از اموجی در بخش نام ندارید و تنها کافی است نام کسبوکارتان را به همراه کلمه کلیدی آن بنویسید.
قدم دوم؛ نوشتن متن مناسب و جذاب برای بیو اینستاگرام
متن بیو اینستاگرام باید آن قدر حرفهای و جذاب نوشته شود که روی مخاطبان تاثیر مستقیم بگذارد. این متن باید در مورد کسبوکارتان باشد؛ به عبارت سادهتر هنگامی که کاربر آن را میخواند، اطلاعات کلی و البته شفافی در مورد کسبوکارتان داشته باشد. مثلاً اگر کار شما طراحی دکوراسیون است، در بخش بیو به کاربران بگویید که میتوانند طراحی داخلی ساختمان خود را به شما بسپارند.
علاوه بر این، باید کاربران را تشویق به انجام کاری کنید؛ مثلاً میتوانید آنها را به سایت خود هدایت کنید. البته کاربران تنها با دعوت کردن سایت شما را نمیبینند و باید کمی خلاقیت به خرج دهید! مثلاً میتوانید به آنها وعده تخفیف بدهید و هنگامی که وارد سایت شما شدند، ایمیل آنها را بگیرید و کد تخفیف برایشان ارسال کنید. با این کار، با یک تیر دو نشان زدهاید؛ یعنی هم به سایت شما آمدهاند و هم ایمیل خود را در اختیار شما قرار دادهاند.
در بخش توضیحات بیو اینستاگرام چه چیزهایی باید بنویسیم؟
بیو اینستاگرام محدودیت دارد! یعنی شما تنها قادر به نوشتن ۱۵۰ کاراکتر در آن هستید. با وجود این محدودیت چگونه میتوان یک توضیح جذاب و تاثیرگذار نوشت؟ بیو تاثیرگذار نیازمند رعایت چند مورد است، در این بخش مواردی که باید در بیو اینستاگرام بنویسید را بررسی میکنیم:
درج حوزه فعالیت خود را برای کاربران
هر کسبوکاری در یک حوزه خاص فعالیت میکند؛ لازم است حوزه فعالیتی خود را به کاربران بگویید. گاهی اوقات مدیران کسبوکارها میگویند که صفحه اینستاگرام ما پیشرفتی نمیکند و این در حالی است که توضیحاتی در بیو قرار ندادهاند. کاربران باید بدانند که صفحه شما در مورد چیست و چه خدماتی ارائه میکنند تا شما را دنبال کنند! از طرف دیگر اگر کاربران بدون دانستن خدمات کسبوکارتان شما را دنبال کنند، مخاطبان هدف جذب نکردهاید و احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری نزدیک به صفر است! بنابراین در بخشی از توضیحات بیو باید خدمات و سرویسهای خود را بنویسید تا کاربران هدف جذب کنید و با تولید محتوای جذاب، آنها را به مشتریان کسبوکارتان تبدیل کنید.
نوشتن مهارتها و تجربههای کسبوکارتان
در بخش توضیحات از مهارتها و تجربیات خود به کاربران بگویید؛ مثلاً ممکن است در بخش قبلی نوشته باشید که برنامهنویس هستید اما کاربران نمیدانند در کدام پلتفرمها فعالیت میکنید! بنابراین اگر برنامهنویس اندروید هستید، در کنار نام برنامهنویسی، اندروید را هم بنویسید. همچنین میتوانید از برجستهترین سابقه کاریتان را هم درج کنید تا کاربران اعتماد زیادی به شما پیدا کنند! از طرف دیگر از کاربری در صفحه شما بخواند که با چند شرکت شناختهشده کار کردهاید، حس خوبی نسبت به تواناییهای شما پیدا میکند و به همین سادگی مشتریان کسبوکارتان هم زیاد میشوند.
نوشتن علایق در کسبوکارهای شخصی
اگر کسبوکار شما شخصی است و به صورت انفرادی فعالیت میکنید، کاربران به دانستن زندگی شخصی شما هم علاقه دارند. مثلاً میتوانید به کاربران از تفریحات و کارهایی که در اوقات فراغت خود انجام میدهید، بگویید. این مورد را نمیتوان در شرکتهای بزرگ که چندین نفر در آن فعالیت میکنند، پیادهسازی کرد اما اگر کمی خلاق باشید، میتوانید علایق شرکت خود را در قالب کار بنویسید! مثلاً به کاربران خود بگویید در هنگام استراحت، در مورد ایدههای کاری صحبت میکنیم. اگر کمی خلاقیت داشته باشید، به راحتی میتوانید کاربران را جذب توضیحات بیو اینستاگرام خود کنید تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند!
در شناساندن شخصیت برند به کاربران، از طنز استفاده کنید!
انسانها به صورت طبیعی طنز و خندیدن همراه آن را دوست دارند؛ البته منظور ما طنزهای اجتماعی و تلخ نیست! بلکه تنزهایی که حتی برای ۱ ثانیه خنده را بر صورت کاربر بنشاند. هر برندی شخصیتی دارد و بسیاری از کسبوکارها برای شناساندن بیشتر برند، از ویدئو و پادکست استفاده میکنند! در این دو مورد به راحتی میتوانید با کاربران به زبان طنز حرف بزنید. معمولاً کاربران صدا یا تصویر بازیگران ویدئوی شما را میشناسند و به همین دلیل است که علاقه زیادی به چنین کسبوکارهایی پیدا میکنند! از طرف دیگر هنگامی که شما با کاربران خود شوخی میکنید، جایگاه مناسبی در ذهن آنها پیدا میکنید و راحتتر میتوانید مخاطبان صحفه اینستاگرام خود را افزایش دهید. در بیو اینستاگرام هم میتوانید با زبانی شیرین و طنزآمیز توضیحات خود را وارد کنید؛ البته باز هم میگوییم طنزی که باعث خنده کاربر شود و باعث ناراحتی از برند شما نشود! به عبارت سادهتر، باید سعی کنید در چند خطی که کاربر در مورد برند شما میخواند، حس خوبی در آن ایجاد کنید تا صفحه شما را دنبال کند.
خوشحالیم که تا انتهای این مقاله، فالووان را همراهی کرده اید اگر سوالی درمورد این موضوع داشته باشید می توانید با ما درمیان بگذارید. به شما پیشنهاد می شود از پکیج های فوق العاده ما نظیر خرید فالوور ارزان ، خرید ربات اینستاگرام و… استفاد کنید که برای پیشرفت پیج اینستاگرامتان بسیار کاربردی است.