اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار قوی است و افراد زیادی در آن فعالیت دارند برای اینکه در این شبکه اجتماعی بزرگ پیج خود را راه اندازی کنید و به هدف دلخواهتان برسید باسید برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی داشته باشید و بدانید که چطور می توانید پیج خود را مدیریت کنید. موضوع امروز مقاله ما درمورد مدیریت پیج اینستاگرام است که موضوع بسیار مهمی است.
در حال حاضر اینستاگرام را می توان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین تمام اقشار جامعه ایران دانست. با توجه به میزان محبوبیت اینستاگرام، مدیریت پیج اینستاگرام نیز اهمیت پیدا کرده است. اگر میخواهید که خودتان به تولید محتوا و مدیریت صفحه اینستاگرامتان بپردازید، باید سعی کنید که مهارتهایی که قرار است در این مقاله توضیح دهیم را یاد بگیرید.
برای راحتی شما دوستان عزیز🎧
برای مدیریت پیج اینستاگرام چه کارهایی انجام دهیم؟
کار با برنامه اینستاگرام
اولین قدم برای اینکه بتوانید یک پیج اینستاگرام را مدیریت کنید این است که به خوبی با برنامه اینستاگرام آشنا باشید. یعنی نحوه پست گذاشتن، استوری گذاشتن، گذاشتن تگ قیمت و اضافه کردن لینک به استوری را آشنا باشید.
حرفه ای عمل کن
یک لوگوی جذاب و یک بیو مناسب نشان از حرفه ای بودن شماست.
زیبا باش
تصاویری که به اشتراک میگذارید تا حد زیادی تاثیرگذارند. سعی کنید میزان نور و محل جای گیری محصولاتتون کاملا حرفه ای باشد.
اولین تصویر شما در ذهن مخاطب
وقتی شما پست یا استوری منتشر می کنید و کسانی که شما را دنبال می کنند، اولین چیزی که می بینند تصویر است، پس باید این تصویر به صورت کامل گویای مطلبی که قصد بازگو کردنش را داشته اید، باشد.
کپشن نویسی بلد باش:
کپشن های هوشمندانه یا شوخ طبعانه ننویسید. حتما اطلاعات مرتبط با برند یا کسب و کارخود را درج کنید. استفاده از هشتگ های مرتبط باپست خود را در کپشن فراموش نکنید.
به صورت مداوم پست بزار:
آپلود کردن مداوم پست و خصوصا استوری باعث افزایش چشم گیر مخاطب می شود. ارسال مداوم پست و استوری این امکان را به شما می دهد تا نظر و اعتماد فالوور ها را بیش از بیش به سمت خود جلب کنید. سعی کنید در این رستا، یک برنامه ارسال پست و استوری منظم داشته باشید و در پیک ترافیک اینستاگرام پست های خود را ارسال نمایید تا بیشترین بازدید را داشته باشند.
تعامل داشته باش:
پاسخگویی به کامنت ها و دایرکت های فالوورهای شما سبب می شود تا با آن ها رابطه ای دوستانه برقرار کنید و اعتماد آن ها را بیش از بیش به خود جلب کنید. سعی کنید در کامنت ها و یا دایرکت ها به سوالات مخاطبین خود پاسخ داده و با آن ها ارتباطی دوستانه برقرار کنید . این کار سبب می شود تا آن ها با علاقه بیشتری شما را دنبال کنند.
حفظ امنیت پیج
به حفظ امنیت کاربران و پیج اهمیت دهید. برای مثال:
- از رمزهای قوی استفاده کنید و بطور مداوم تغییر دهید.
- برنامه اینستاگرام را به روز نگه دارید.
- از ربات استفاده نکنید.
- ایمیل و شماره تلفن خود را وارد کنید.
- احراز دو مرحلهای را فعال کنید.
انتقاد پذیر باش
شما باید خود را برای نظرات منفی و مخالف آماد کنید. هرچقدر هم که متن و پستتان از نظر شما خلاقانه و خاص باشد باز هم ممکن است نظرات مخالفی وجود داشته باشد.
استفاده از هشتگ های مناسب
در استفاده از هشتگ ها هوشمندانه عمل کنید .هشتگ هایی را انتخاب کنید که مرتبط با زمینه فعالیت صفحه شما باشد تا مخاطبی که جذب می شود هم مرتبط با محتوای شما باشد.
در نظر داشتن تعداد فالوورها
تعداد بالای فالوورهای یک پیج نشاندهنده ارزش و اعتبار آن پیج است و به همین دلیل نیز با تکنیکهایی خاص میتوان به تعداد کاربران فعال صفحه افزود.
تسلط به نرم افزارهای فتوشاپ و ایلوستریتور
یک ادمین حرفهای و کاربلد برای ادیت عکس، ویدئو و … باید به نرم افزارهایی از قبیل فتوشاپ و ایلوستریتور تسلط کافی داشته باشد تا بتواند محتوایی جذاب برای کاربران تهیه نماید.
آزاد بودن زمان
برای بازدهی بالا، باید پستها و استوریها را در زمانهای خاصی منتشر کنید و آماده پاسخگویی به سؤالات مشتریان در هر ساعت از روز باشید.
بررسی پیام ها پس از ارسال پست
هنگامی که مطلبتان را منتشر کردید، مطمئن شوید که بلافاصله کامنت ها و پیام های مخاطبین را مشاهده و آنها را پاسخ می دهید. سعی کنید تا نیم ساعت پس از انتشار هر پست، آنلاین بوده، پیام ها را بررسی و آنها را پاسخ دهید.
بهینه سازی حساب اینستاگرام
برای بهینه سازی حساب اینستاگرام خود این سه موارد را انجام دهید:
آنفالو کردن کاربرانی که شما را فالو نکرده اند.
فالو کردن کاربرانی که شما را فالو کرده اند.
لیستی از مخاطبان خود ایجاد کنید و در آن به بررسی آنها به لحاظ سن و جنسیت بپردازید.
صفحه (پیج) خود را تبلیغ کنید
شما می توانید در شبکه های اجتماعی دیگر مانند تلگرام یا واتساپ، افراد می توانند به راحتی پیج خود را در یک پست تبلیغ کنید.
صفحه ی کاربری خود را با # (هشتک) معرفی کنید
یکی از اقداماتی که اینستاگرام به صورت رایگان در اختیار همه قرار داده است # است، تا همه ی افراد بتواند در حالت معمولی از هشتک استفاده کنند. بعد از پست گذاشتن در صفحه معمولا افراد باید از # در صفحه ی خود استفاده کنند.
اهمیت مدیریت پیج اینستاگرام
متأسفانه این روزها بسیاری از کسبوکارها سعی میکنند با تولید پستهای زرد و استفاده از کلمات نادرست مانند داشتن غلط املایی نظر کاربران را جلب کرده و کامنت بیشتری به دست آورند. این موضوع نهتنها کمکی به افزایش فالوور اینستاگرامنمیکند، بلکه باعث دلزدگی مخاطبان میشود. در کل توجه به نیاز مخاطب برای تولید محتوا اینستاگرام مهمترین فاکتور محسوب میشود.
بهتازگی دربارۀ کپیکردن ایدههای تولید محتوا توسط شرکتهای مختلف، مطالعات بسیاری انجام دادهایم. بررسی نظریات کاربران دربارۀ این موضوع حاکی از آن است که برخی از مخاطبان از مشاهدۀ تبلیغات تکراری و تغییرات جزئی آنها توسط کسب و کارهای مختلف ناراضی بودند. درحالیکه اکثر کاربران استفاده از تبلیغات تکراری را که بسیار حرفهای طراحی شدهاند دوست دارند و ادعا میکنند که تبلیغاتی محبوبیت دارند که توجه کاربران را جلب کرده و آنها را به خرید تشویق کنند. البته استفاده از ایدههای خلاقانه و جدید هم به وایرال شدن در اینستاگرام کمک میکند.
اگر بهتازگی مدیریت صفحه اینستاگرام کسبوکارتان را شروع کردهاید، باید بگوییم که راه طولانی، جذاب و در عین حال کمهزینهای را انتخاب کردهاید. شما میتوانید با پرداخت هزینهای کم، مخاطبانی را بهسمت خود جذب کنید که درنهایت به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد. به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک مدیر شبکۀ اجتماعی در اینستاگرام باید مهارتهایی داشته باشید. پس ابتدا این مهارتهای مورد نیاز را درون خود تقویت کنید و سپس برای یک شروع طوفانی آماده شوید.
نکته: روش دیگری که از آن می توانید برا مدیریت پیج خود استفاده کنید به کارگیری از ربات اینستاگرام است. با خرید ربات اینستاگرام می توانید بسیاری از کارهای پیج را به آن بسپارید آن هم مانند یک دستیار شخصی برای شما انجام می دهد.
5 مهارت مورد نیاز برای مدیریت پیج اینستاگرام
شما به عنوان نمایندۀ برند، محصول یا شرکت با مشتریان بالقوه و بالفعل در ارتباط خواهید بود. پس باید انعطافپذیر باشید و از چالشها نترسید. با تقویت مهارتهای زیر یک صفحه اینستاگرام با تعامل بالا خواهید داشت.
- ارتباطات: ارتباط هستۀ اصلی هر شبکهی اجتماعی است. برای مدیریت پیج اینستاگرام باید بتوانید ارتباط خوبی با کاربران، فالوئرها و مشتریانتان داشته باشید.
- نوشتن: ارتباط شما در اینستاگرام از طریق نوشتن انجام میشود. نوشتن کپشنهای تعاملی خوب میتواند مخاطبانتان را میخکوب کرده و آنها را آمادۀ استفاده از خدمات یا محصول شما کند.
- خلاقیت: شما باید در تولید محتوای پیج اینستاگرامتان خلاق باشید. صرف گذاشتن یک تصویر در اینستاگرام نمیتواند تمام کننده باشد. گاهی استفاده از محتواهای تصویری و ویدیویی خوب حکم همان ضربهی تمامکننده را برای شما خواهد داشت.
- تحلیل داده: برای مدیریت پیج اینستاگرام باید بتوانید از ابزارهای تحلیل داده به خوبی استفاده کنید. در حال حاضر امکان تحلیل داده در پیجها و اکانتهای بیزینسی فراهم است.
- چابکی: آخرین و مهمترین فاکتور برای مدیریت پیج اینستاگرام، چابکی است. بهروز باشید و از دغدغههای روزانه به نحو احسن برای برندینگ و فروشتان استفاده کنید.
استراتژی مدیریت صفحه اینستاگرام
حضور پیوسته در اینستاگرام و انتشار محتوای متناسب با علایق کاربران، اصلیترین استراتژی مدیریت صفحه اینستاگرام محسوب میشود. همچنین، استفاده از قابلیتهای مختلف اینستاگرام مانند استوری، تگ خرید ، دستهبندی محصول و بسیاری دیگر که متناسب با نوع کسبوکار شما باشد نیز از موارد درخور تأمل هنگام تولید محتوا برای اینستاگرام است.
اولین قدم نوشتن تقویم محتوایی اینستاگرام است. بررسی تقویم شمسی و میلادی برای انتشار پستهای مناسبتی، مشخصکردن پستهای روزانه و زمان انتشار و همچنین، توجه به ترند روز برای ساخت پستهای جدید از مواردی است که باید هنگام نوشتن تقویم محتوایی اینستاگرام به آنها توجه شود.
بسیاری از کسب و کارها از محتواهای فصلی برای تشویق کاربران به تعامل بیشتر استفاده میکنند. بهعنوان مثال، باتوجهبه فصول مختلف یا مناسبات، رنگ لوگو یا پروفایل صفحۀ اینستاگرام را تغییر میدهند یا با شروع فصل جدید تم پیج اینستاگرام را عوض میکنند. استفاده از سمبلهای مختلف و بهکاربردن ترند روز در شبکههای اجتماعی از دیگر مواردی است که باید در استراتژی مدیریت صفحه اینستاگرام از آن استفاده شود. بهعلاوه، با طرح سؤالات متنوع در قالب محتوای تصویری یا متنی از کاربر بخواهید که با پاسخ به سؤال شما، به افزایش تعاملات و فالوئرهای شما کمک کند.
گفتنی است که انجام همۀ موارد بالا بدون درنظرگرفتن پشتکارهای لازم برای تعامل با کاربران و انتشار بهموقع و پیوستۀ پستها، کمکی به بهبود و افزایش فالوور واقعی اینستاگرام نمیکند.
تولید محتوا برای اینستاگرام
مدیریت صفحه اینستاگرام بدون تولید محتوا بیمعنی است. ایده تولید محتوا برای اینستاگرام همیشه دغدغۀ کسب و کارها بوده است. تا جایی که بسیاری از شرکتها تولید محتوا برای اینستاگرام را برونسپاری میکنند یا از افرادی که در این حوزه تخصص دارند، برای همکاری دعوت میکنند. بهطورکلی داشتن برنامۀ هدفمند و پیروی از تقویم محتوایی، کمک بسیاری به مدیریت صحیح صفحه اینستاگرام میکند. پس همیشه سعی کنید از محتوای باکیفیت و خلاقانه استفاده کنید.
تولید محتوا فقط به نوشتن بهترین کپشنها منتهی نمیشود؛ بلکه استفاده از تصاویر باکیفیت به کمک دوربینهای حرفهای یا ساخت اینفوگرافیک و محتوای تصویری از مواردی است که هنگام تولید محتوای اینستاگرام باید از آنها کمک بگیرید. همچنین، اگر در استراتژی بازاریابی محتوایی خود نیاز به فایلهای صوتی را حس میکنید، میتوانید با انتشار پادکست در صفحه اینستاگرام و تلگرام، برای کاربران دسترسی آسانتری در نظر بگیرید.
بهطورکلی بسترهایی که در اینستاگرام برای انتشار محتوا به شما کمک میکنند شامل پست، IGTV و استوری است. همچنین، هایلایتکردن استوریهایی مانند محتوای ارسالی از مخاطبان، رویدادهای مهم یا مسابقاتی که در انتهای آنها به برندگان جوایزی اهدا شده است، کمک بسیاری به بهتر دیده شدن صفحه اینستاگرام شما میکند.
ایدههای تولید محتوا برای اینستاگرام
قبل از بررسی ایدههای تولید محتوا، توجه و طراحی قالب پست و استوری اینستاگرام ضروری است. بسیاری از شرکتها با پرداخت هزینههای زیاد سعی در طراحی قالبهای حرفهای دارند.
1. انتشار محتوا از تجربیات مشتریان
در طول روز کاربران پیوسته در حال تماشای محصولات برندهای مختلف در اینستاگرام هستند که بعد از مدتی باعث کسلشدن آنها میشود. توجه به علایق کاربران هنگام طراحی پستها، کمک بسیار زیادی به شما در مدیریت صفحه اینستاگرامتان میکند.
بهجای انتشار پست از تصاویر محصولات یا توضیح خدمات، بهتر است از مشتریان قبلی خود بخواهید هنگام استفاده از محصولات شما، تصویری برایتان ارسال کنند و شما آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید. به این ترتیب مخاطبان با روش UGC (User Generated Content) محتوای مورد نیاز شما را تولید میکنند. درنهایت کاربران با شما احساس راحتی میکنند و هزینههای تولید محتوای شما را تا حد زیادی کاهش میدهند.
2. مسابقات اینستاگرام
این روزها استفاده از انواع مسابقات در اینستاگرام توجه کاربران را به خود معطوف کرده است. استفاده از شیوههای مختلف برگزاری مسابقات برای جذب کاربر روشی دو سر برد است. بهصورتیکه کاربر با دنبالکردن صفحه اینستاگرام پیوسته مطالب شما را میبیند و درنهایت به افزایش فالوور اینستاگرام شما کمک میکند. اما در نظر داشته باشید که مطالب صفحه اینستاگرام را طوری طراحی کنید که کاربران بعد از اتمام مسابقه صفحۀ شما را ترک نکنند.